-
Hyundai je mnogo uložio u najsavremeniju tehnologiju virtuelne realnosti (VR) i infrastrukturu kako bi transformisao proces dizajna
-
Dizajneri kompanije sada mogu i sa različitih kontinenata da sarađuju u virtuelnom prostoru kako bi ubrzali razvoj vozila i očuvali planetu
-
Najnoviji Hyundaijev Concept SEVEN prvi je model kompanije koji je potpuno digitalno dizajniran
Offenbach, 15. april 2022. - U poslednjih nekoliko godina, Hyundai Motor je ulagao u niz najsavremenijih tehnoloških rešenja za unapređenje procesa dizajna. Prihvatajući najnovije inovacije, kao što su virtuelna realnost (VR) i 3D gravitaciono skiciranje, kompanija je učvrstila vodeću poziciju u dizajniranju automobila.
Osim čiste estetike, prednosti ovog pristupa su trostruke. Prvo, dizajneri Hyundaija opremljeni su najsavremenijim alatima koji im omogućavaju da razviju modele sa funkcijama koje pomeraju granice. Drugo, pojednostavljeni digitalni proces ubrzava razvoj vozila. Konačno, manja emisija ugljenika podupire posvećenost kompanije ekologiji.
Napuštanje tradicionalnog pristupa dizajnu
Slično kao danas, Hyundaijevi dizajneri započinjali su u prošlosti početnu kreativnu fazu kreiranjem skica, olovkom na papiru. Ove slike odražavale su vrstu automobila kakav su želeli da realizuju: dinamičan i sportski ili prepun nove tehnologije. Tipično, ovi bi crteži prikazivali preuveličane proporcije automobila, poput prenaglašenih točkova i zakrivljenja.
Kada dizajneri završe početne skice, oni bi se takmičili jedni sa drugima za izbor predloga. Nakon odabira pobedničkog dizajna, izabrani dizajn bi se razvijao kao model od gline, na osnovu dvodimenzionalnih papirnih skica.
Razvijanje modela trajalo bi između četiri nedelje i dva meseca, zavisno od raspoloživog vremena. Nakon toga, maketa bi se skenirala i oblikovala u punoj veličini. Međutim, ovaj pristup nije bio bez nedostataka. Na kraju krajeva, kada pređete sa modela u razmeri na punu veličinu, ni jedna linija ne ostaje ista.
Ranije su dizajneri Hyundaija morali da rade zajedno sa modelarima u glini kako bi usavršili konačni dizajn budućeg modela. Međutim, linije i površine morale su se obeležavati trakom. Povrh svega, inženjeri kompanije nisu mogli raditi istovremeno sa dizajnerima, pošto su mogli dobijati podatke tek nakon skeniranja modela fotogrametrijskim sistemom. Oba faktora učinila su proces veoma dugotrajnim i skupim.
Neuspeh je OK: skiciranje ostaje fundamentalno za Hyundai dizajnere
Hyundaijev pristup dizajnu doživeo je poslednjih godina nešto poput revolucije. Danas dizajneri kompanije mogu koristiti niz inovativnih alata. Pre nego što upoznate neke od njih, važno je napomenuti da početna faza skiciranja - kao i naknadno takmičenje različitih dizajnerskih timova s ciljem da se izabere njihova ideja - ostaju fundamentalni za razvoj početne vizije koja stoji iza novog Hyundai modela.
„Ako se plašite da uradite nešto novo, nemojte se baviti dizajnom!“ kaže Simon Loasby, koji se pridružio kompaniji Hyundai Motor 2017. kao direktor Hyundai dizajna u Kini. Tamo je odigrao ključnu ulogu u definisanju Hyundaijevog dizajnerskog identiteta u toj zemlji. Od 2019. godine radi u HMC globalnom centru za istraživanje, razvoj i dizajn u Namjangu, Koreja, kao šef stajlinga. Na ovoj poziciji imao je glavnu ulogu pri uvođenju senzualnog sportskog dizajna u kompanijski BEV brend IONIQ, uključujući IONIQ 5 i najnoviji Hyundaijev Concept SEVEN. Svaki IONIQ model je poput figura u šahovskoj garnituri: sve pripadaju istom kompletu, mada izgledaju i rade drugačije.
„Dizajn se sastoji u tome da se ne plašite da ćete ponekad pogrešiti - 99,9 odsto onoga što dizajner uradi ide u kantu za smeće“, kaže Loasby. „Imam prezentaciju koja se zove ‘Smeće’, jer je kanta za otpatke nešto što treba da vam kao dizajneru postane prijatelj. Morate očekivati da će veliki deo vašeg rada na kraju otići tamo: nažalost, 99,9 odsto naših projektantskih radova odlazi u kantu za smeće. Naš posao je da istražimo i pronađemo onih neverovatnih 0,1 odsto koji preostaju. Moramo biti spremni na to da grešimo, i moramo ohrabriti naše timove da je u redu pogrešiti. Ako ne pokušaš da zaroniš u dubinu, nikad nećeš saznati šta je na kraju puta kojim si krenuo.”
VR: revolucija
Moderna tehnologija dizajna sada je brža i mnogo stabilnija. Danas Hyundai više ne pravi modele od gline: umesto toga koristi tehnološki napredne alate koji su intuitivniji, kao što je softver za 3D digitalni dizajn. Ovo omogućava inženjerima kompanije da izrađuju modele u punoj veličini koristeći 3D podatke, što značajno ubrzava proces projektovanja. Danas je 80 odsto Hyundaijevog dizajna potpuno digitalno.
Dizajneri Hyundaija rade sa softverom industrijskog standarda koji je tako modifikovan da mogu da sarađuju okruženja sa više korisnika na više lokacija. Ova najsavremenija tehnologija uključuje laptop računare dizajnirane za igranje zahtevnih igara, koji omogućavaju da se bavimo 3D grafikom, tehnologijom pokreta preuzetom iz filmske industrije, kao i inovacijama proisteklim iz sporta. Koristeći ovaj softver, dizajneri mogu da kreiraju modele i impresivna okruženja u VR koji izgledaju veoma nalik stvarnosti. Razlika između modernog dizajna i tradicionalnog pristupa je ogromna i može se uporediti sa razlikom između revolucije koju je u automobilsku industriju doneo sistem protiv blokiranja točkova, i pre nje.
VR tehnologija otvara mnoštvo novih mogućnosti za Hyundai dizajnere. Na primer, alatka za gravitaciono skiciranje omogućava dizajnerima da, radeći u 3D od samog početka, kreiraju dizajn vozila usmereniji na čoveka. Dizajneri zamenjuju papir i olovke slušalicama i kontrolerima kako bi uronili u VR, imitirajući kroz praćenje pokreta interakciju gestovima. Radeći u 3D, Hyundai dizajneri mogu eksperimentisati sa različitim proporcijama i praviti varijacije na osnovu svojih ideja. Pritom, pogled na vozilo od 360 stepeni omogućava im da skiciraju iz bilo kog ugla - za razliku od tradicionalnog 2D procesa.
3D gravitaciono skiciranje poboljšava i saradnju između Hyundaijevih dizajnera eksterijera i enterijera. Pomoću ove tehnologije, dva tima mogu istovremeno raditi zajedno. Dok tim za dizajn eksterijera usavršava digitalni model, dizajneri enterijera mogu paralelno da rade tako što će virtuelno ući u automobil da bi razvili neka rešenja ili uradili brza prilagođavanja.
Još jedna prednost ove tehnologije jeste sposobnost dizajnera Hyundaija da testiraju neograničene palete boja i vrste materijala, uključujući tkanine i kožu, ambijentalno osvetljenje i druge materijale. Osim uštede vremena, ovo smanjuje i troškove isporuke i putovanja. Pored toga, ovaj pristup je mnogo održiviji jer se proizvodi znatno manje otpada, što rezultira dramatičnim smanjenjem emisije CO2.
Hyundaijev sistem za procenu VR dizajna
Hyundaijevo dizajnersko putovanje u bežične VR prostore za više korisnika počelo je 2017. Zatim, u decembru 2019, Hyundai Motor Company i Kia Motors Corporation najavile su ambiciozan novi sistem za evaluaciju dizajna virtuelne realnosti (VR). Dve godine kasnije ovo je u potpunosti sprovedeno. Sistem je fokusiran na unapređenje procesa razvoja vozila primenom VR tehnologije. Simulira mnoge aspekte modela u razvoju, uključujući elemente unutrašnjeg i spoljašnjeg dizajna, kao i osvetljenje, boje i materijale.
Vrhunska postrojenja u Namjangu, Riselshajmu i Irvajnu u Kaliforniji omogućavaju dizajnerima da pregledaju mnoštvo dizajnerskih koncepata tokom procesa razvoja, na način koji je ranije bio fizički nemoguć. VR slušalice omogućavaju kolegama iz odeljenja za dizajn i inženjering kompanije Hyundai da u realnom vremenu uđu u virtuelnu konferenciju gde zajedno procenjuju kvalitet dizajna vozila i sprovode verifikaciju procesa razvoja, bez obzira gde se nalaze u svetu.
Hyundai je uspostavio i mogućnost daljinske procene VR dizajna kako bi omogućio virtuelnu saradnju u realnom vremenu između dizajnerskih centara u Evropi, Koreji, Kini, Indiji, Japanu i SAD. Prednosti za kompaniju su jasne: omogućavaju veću međutimsku - i interkontinentalnu - saradnju nego ikada ranije.
Ove promene bile su već u toku pre pojave COVID-19 i blokade sveta koju je izazvao početkom 2020. Prema rečima Simona Loasbyja, pandemija je bila katalizator za globalni rad Hyundaija na dizajnu, ubrzavajući prelazak na digitalizaciju i agilan rad.
„Kada su naši studiji širom sveta slali sve dizajnere kući, imali smo sreću što smo već koristili veoma dobro razrađenu mašineriju na bazi udaljene virtuelne veze, gde smo svi, sa tri različita kontinenta i pet različitih lokacija, mogli da se povežemo u virtuelni radni prostor i tako ‘šetamo’ oko automobila“, kaže Loasby.
Na AutoMobility LA 2021, Hyundai je predstavio Concept SEVEN, svoj prvi potpuno digitalno dizajniran model. Njegov ekspanzivni dizajn eksterijera koristi Hyundai Motor Group’s Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Pritom, njegova unutrašnja arhitektura garantuje veću slobodu i udobnost za putnike. Sa sedištima nalik nameštaju i higijenski fokusiranim funkcijama, pruža vrhunsko iskustvo nalik salonu.
„Tokom pandemije, naš Concept SEVEN je zaista imao koristi od ovog virtuelnog procesa. Kada smo završili digitalni dizajn osnove automobila, Luc Donckervolke (izvršni potpredsednik za dizajn i glavni kreativni direktor Hyundai Motor Group), SangYup Lee (viši potpredsednik u HMC i šef Hyundai Global Design Centra) i ja, bili smo na potpuno različitim lokacijama, pritom je u diskusiju bio uključen i naš evropski tim. Svi smo bili na istoj virtuelnoj lokaciji, posmatrali model i uradili potpuno virtuelno osnovu za ceo automobil: i spoljašnjost i unutrašnjost. Zanimljivo je da u tom trenutku nisam video fizički model, što mora da se glavnom dizajneru automobila desilo prvi put u svetu!“
‘Kofer Džejmsa Bonda’ Simona Loasbyja
Dodatni dokazi o Hyundaijevoj tehnološkoj inovaciji mogu se naći u obliku male putne torbe koju je digitalni tim kompanije napravio posebno za Simona Loasbyja. Hyundaijev šef stajlinga toliko je oduševljen ovim prenosivim uređajem da ga s ljubavlju naziva svojim ‘koferom Džejmsa Bonda’, aludirajući na popularnog bioskopskog špijuna (i kolegu Britanca). Loasby je nedavno govorio o tome kada se pojavio u Hyundaijevoj emisiji Are We There Yet? podcast.
Neupadljivo oblikovan kao putna torba, Loasbyjev ‘kofer Džejmsa Bonda’ opremljen je laptopom, VR naočarima, kablovima i slušalicama. Može svuda da ga nosi i učestvuje u virtuelnim recenzijama dizajna zajedno sa kolegama iz celog sveta.
„Veoma mi se dopada torba za ručni prtljag koju zovem moj ‘Kofer Džejmsa Bonda’, jer mi omogućava da se povežem sa našim virtuelnim konferencijskim prostorom i radim recenzije dizajna sa bilo kog mesta, u bilo koje vreme”, kaže Loasby. „U stvari, jedna od najluđih recenzija dizajna koju sam uradio bila je na aerodromu Incheon. Hteo sam negde da odletim, ali sam morao brzo da proverim kako napreduje razvoj. Izvadio sam opremu, uključio je i postavio svoj virtuelni studio pored Starbucksa, te obavio pregled sa terminala za polazak!“
Predstavljamo Hyundaijevu najsavremeniju evropsku Vision Lab
Evropski centar za dizajn kompanije Hyundai nalazi se u tehničkom centru Hyundai Motor Europe (HMETC) u Rüsselsheimu, Nemačka. Tokom poslednjih pet godina, ovo regionalno sedište je radilo u mnogo tešnjoj saradnji sa globalnim centrom za istraživanje i razvoj kompanije u Namyangu. Nevedeni napredak u VR tehnologiji omogućava dizajnerima sa sedištem u HMETC-u da komuniciraju sa kolegama u Koreji u mnogo ranijoj fazi razvoja.
HMETC-ova 20x23m Vision Lab (Vizuelna laboratorija), koja se ranije koristila za analogne prezentacije, nedavno je dobila značajnu nadogradnju. To je završeno u novembru 2021. Potpuno je renovirana i sada je opremljena nekim od najnaprednijih tehnologija dizajna u automobilskoj industriji, uključujući 48 kamera sa aktivnim praćenjem, naglašavajući prelazak Hyundaija na mesto isporučioca rešenja za pametnu mobilnost.
„Naša nova HMETC Vision Lab je čudo u smislu infrastrukture i tehnologije. Kombinacija 3D softvera i VR naočara omogućava nam da zaronimo u virtuelno okruženje, gledajući automobil u punoj veličini i 3D kao da stojimo pored fizičkog modela“, kaže Thomas Bürkle, glavni dizajner Hyundaija u Evropi. „U ovom virtuelnom 3D okruženju, možemo da stojimo samo jedan metar od našeg globalnog šefa dizajna, koji se nalazi 10.000 kilometara od evropskog studija. To znači da smo od samog početka projekta u mogućnosti da slobodno razmenjujemo koncepte unutar naše globalne organizacije za dizajn i donosimo mnogo brže razvojne odluke i tehničke procene.”
Jedno od glavnih poboljšanja HMETC-ove Vision Lab je njen LED zid, koji ima integrisani 8K video sistem. Na ekranu se može prikazati šest do osam strimova, što omogućava da se pridruže i ljudi koji ne učestvuju u virtuelnoj konferenciji sa VR slušalicama.
Kolege u HMETC imaju takođe pristup najsavremenijim HP-ovim naočarima. One su opremljene okvirom poznatog isporučioca opreme za praćenja pokreta OptiTrack, koji sadrži osam označivača koji daju svetlosne signale kamerama. Sa preciznošću unutar jednog centimetra, naočare nude veoma preciznu vizualizaciju dizajna koja je bliska replici stvarnog sveta.
„U Vision Labu su naši dizajneri u mogućnosti da izvrše prilagođavanja digitalnog modela sa mnogo većom preciznošću koristeći ne samo VR, već i AR i mešovitu stvarnost. Oni su u stanju da usavrše detalje branika pomoću digitalnih laserskih pokazivača, na primer, i mogu preciznije i efikasnije da definišu linije i oblike nego ranije”, kaže Burkle. „Skoro trenutna vizualizacija podataka o dizajnu takođe se može brzo podeliti sa inženjerima, u veoma ranoj fazi projekta, tako da dizajneri dobijaju brže povratne informacije za modifikacije. Ovi nivoi preciznosti omogućavaju Hyundaiju da brzo reaguje na potrebe naših kupaca, kao i na promene paradigme u automobilskoj industriji.”
VR tehnologija obećava održivu budućnost
VR tehnologija nastavlja da se razvija. U budućnosti će ponuditi mnogo viši nivo detalja i biti daleko brža. Stoga je planirano da igra sve važniju ulogu za Hyundaijeve dizajnere i inženjere. Pored toga, napredak u AR i mešovitoj stvarnosti omogućiće kolegama u kompaniji da međusobno još intenzivnije komuniciraju.
Međutim, osnovna prednost koju ne treba zanemariti jeste njen pozitivan uticaj na životnu sredinu. Proces digitalnog dizajna proizvodi mnogo manji ugljenični otisak, jer se u procesu koristi mnogo manje gline, papira i otpadnih materijala. Za razvoj SEVEN-a, Hyundai je proizveo samo jedan model od gline za verifikaciju na kraju, umesto mnoštva manjih glinenih modela. Sastanak u virtuelnom konferencijskom prostoru čini da Hyundai dizajneri više ne moraju često da putuju širom sveta, prelazeći pritom na hiljade vazdušnih milja. U budućnosti, ovo će doprineti da Hyundai postigne svoj cilj ugljeničke neutralnosti do 2045.
Preporuči nas: